Vereniging van eigenaren

Naar de Mária szakadék (Maria-afgrond),

Opgelet, dit wordt geopend in een nieuw venster. AfdrukkenE-mail

Circa 7 km, 2 uur.

Deze wandeling begint bij de parkeerplaats bij de Birka csárda (schapenherberg) aan de oude weg nr 1 van Tatabánya naar Boedapest. De blauw gemarkeerde route volgen, het eerste stuk langs een asfaltweg, dan bij de vervallen schapenschuur rechtsaf naar het begin van de kloof. Bij nat weer moet het pad langs de afgrond worden afgeraden, het is dan gauw te glad. Aan het einde van de kloof is een Mariabeeld in een boomstam uitgesneden.
Vandaar terug door de kloof of rechtsaf door het bos (met blauwe kruisjes aangegeven). Mooier is het om door te lopen tot de asfaltweg (blauwe route). Rechts van het pad bevindt zich nog een raadselachtige begraafplaats, waar o.a. gesneuvelde soldaten uit de laatste maanden van de Tweede Wereldoorlog begraven zijn. Bij de viersprong linksaf tot het gebouwencomplex Körtvélyesi alapitványtábor (van de een of andere stichting), dan links langs de kapel en verder links via de onbeboste flauwe berghelling – waarvan het zicht bij helder weer tot de bergen bij Boedapest reikt – naar het dal afdalen, het laatste stuk langs de skilift.

Vanuit het park per auto na Vértessomló rechts, bij een driesprong weer rechts aanhouden naar lange bochtige weg door het bos naar het oude deel van Tatabánya, daar afslag Budapest nemen (niet duidelijk aangegeven). Zes km verder is het beginpunt. Totaal 23 km.